馃椏 艢wiatowid ze Zbrucza: zabytek historii S艂owian czy romantyczny falsyfikat?
艢wiatowid ze Zbrucza w Muzeum Archeologicznym w Krakowie, Silar, CC BY-SA, Wikimedia | Rysunek 艢wiatowida z ksi膮偶ki "Narody na ziemiach s艂owia艅skich przed powstaniem Polski" Joachima Lelewela
艢wiatowid ze Zbrucza jest ilustracj膮 chyba ka偶dego podr臋cznika do historii, gdzie porusza si臋 temat wierze艅 dawnych S艂owian. Tymczasem wiele wskazuje na to, 偶e mo偶e by膰 XIX-wieczn膮 mistyfikacj膮.
Zacznijmy od tego, 偶e nie by艂o takiego Boga jak "艢wiatowid". Lelewel wymy艣li艂 t臋 nazw臋 b艂臋dnie t艂umacz膮c 艂aci艅skie "Svantevit", kt贸re w rzeczywisto艣ci oznacza "艢wi臋towit". Ale nie jest to te偶 艢wi臋towit.
Opisany przez Saxo Gramatyka na prze艂omie XII i XIII w. idol S艂owian po艂abskich na Rugii (Pomorze Przednie) znajdowa艂 si臋 tysi膮c kilometr贸w od Liczkowc贸w, gdzie znaleziono idola ze Zbrucza. Zreszt膮 nawet imi臋 "艢wi臋towit" mo偶e by膰 eufemizmem jak "pan b贸g", a nasi bracia S艂owianie zza Odry czcili tam po prostu Peruna czy innego boga.
Jest te偶 teoria, 偶e "艢wi臋towit" by艂 tak naprawd臋 艣w. Witem przekszta艂conym po reakcji poga艅skiej... Co notabene pokazuje jak ma艂o wiemy o dawnych S艂owianach i ich wierzeniach, i jak 艂atwo historycy na podstawie poszlak tworz膮 takie teorie.
艢wiatowid jest podejrzanie "艂adny", por贸wnanie pos膮g贸w kamiennych z ziem wschodnios艂owia艅skich, rycina z pracy "Idol ze Zbrucza: zabytek z epoki romantyzmu?" (wydanej jako suplement do MATERIA艁脫W I SPRAWOZDA艃 Rzeszowskiego O艣rodka Archeologicznego Tom XXXIV, Rzesz贸w 2013), Oleksij Komar, Natalia Chamajko
Jaki wi臋c b贸g widnieje na pos膮gu ze Zbrucza (znany jest te偶 jako idol ze Zbrucza, ba艂wan ze Zbrucza albo 艢wiatowid z Liczkowiec)? Nie wiemy. R贸wnoprawne teorie badaczy podaj膮 Peruna, Swaro偶yca, Roda czy w og贸le, 偶e ka偶da strona to inny b贸g. Nie wiemy nawet na pewno, czy to s艂owia艅ski idol, mo偶liwe, 偶e zosta艂 przej臋ty np. od Trak贸w, lud贸w ira艅skich czy tureckich, Wareg贸w (Wiking贸w), a nawet Celt贸w.
No dobrze, a co艣 wiemy? Wiemy, 偶e pos膮g 艢wiatowida ze Zbrucza wyr贸偶nia si臋 w艣r贸d innych znalezionych na wschodzie s艂owia艅szczyzny (zobacz rycin臋). Na przyk艂ad poziom detali jest podejrzany. Zwraca te偶 uwag臋 dobry stan zachowania, mimo rzekomego przebywania w rzece przez dziesi臋膰 stuleci. Jest te偶 masa innych w膮tpliwych szczeg贸艂贸w (m.in. szabla, kt贸ra nie przypomina s艂owia艅skiej, czy obr膮czka nie stosowana przez dawnych S艂owian).
Dlatego niekt贸rzy badacze sk艂aniaj膮 si臋 ku tezie, 偶e pos膮g jest mistyfikacj膮 na nurcie tendencji polskiego romantyzmu do gloryfikowania s艂owia艅sko艣ci. Nie przypadkowym mo偶e by膰 fakt, 偶e w pobli偶u miejsca odnalezienia pos膮gu lubi艂 si臋 przechadza膰 Tymon Zaborowski, romantyczny poeta, kt贸ry pisa艂 o dawnych S艂owianach...
PS Je艣li spodoba艂 ci si臋 ten artyku艂, ch臋tnie na pewno przeczytasz o s艂owia艅skim pogrzebie opisanym przez arabskiego podr贸偶nika.
殴r贸d艂o: